Thursday, November 4, 2010

s.e.m.p.u.r.n.a

Seorang lelaki dan kekasihnya bernikah dan acara                         
   pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan                       
   keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari                     
   yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa                    
   dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik                   
   dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki                      
   dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata                       
   yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka                           
   sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.                            
                                                                            
   Beberapa bulan kemudian, si isteri berkata kepada                        
   suaminya:                                                                
                                                                            
   "Sayang, saya baru membaca sebuah artikel dalam                          
   majalah tentang bagaimana memperk! uatkan hubungan dan                   
   tali pernikahan kita", katanya sambil menunjukkan                        
   majalah tersebut.                                                        
                                                                            
   "Masing-masing kita akan mencatatkan                                     
   hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita.                       
   Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah                     
   hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita                         
   bersama lebih bahagia ...".                                              
                                                                            
   Suaminya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal                       
   akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal                     
   yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan                         
   mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk                           
   berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam                     
   benak mereka masing-masing.                                              
                                                                            
   Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia                                   
   membincangkannya. "Saya akan mulai dulu ya", kata                        
   isteri. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak                          
   sekali yang ditulisnya, sekitar 3 muka surat ...                         
                                                                            
   Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak                   
   dia sukai mengenai diri suaminya, ia memperhatikan                       
   bahawa airmata suaminya mulai mengalir ... "Maaf,                        
   apakah saya harus berhenti ?" tanyanya. "Oh tidak,                       
   teruskan ..." jawab suaminya.                                            
                                                                            
   Lalu si isteri melanjutkan membacakan semua yang                         
   tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan                        
   manis di atas meja dan berkata dengan bahagia,                           
   "Sekarang giliran abang membacakan senaraimu".                           
                                                                            
   Dengan suara perlahan suaminya berkata, "Aku tidak                       
   mencatat sesuatupun di atas kertasku. Aku berfikir                       
   bahawa engkau sudah sempurna, dan aku tidak ingin                        
   mengubah akan dirimu. Engkau adalah dirimu sendiri.                      
   Engkau cantik dan baik bagiku. Tiada satupun daripada                    
   peribadimu yang kudapati kurang ..."                                     
                                                                            
   Si isteri tersentak dan tersentuh hatinya oleh                           
   pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati                             
   suaminya...bahawa suaminya menerimanya apa adanya. Ia                    
   menunduk dan menangis ...                                                
                                                                            
   p/s: Sebelum kita mencari kekurangan orang lain,                         
   carilah kekurangan sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA                   
   untuk dibandingkan dengan orang lain?.. Kalau jawapan                    
   nya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN. Kerana                    
   tiada manusia yang SEMPURNA dan sentiasa ade yang                        
   perlu diperbaiki... wallahualam                                          
                                                                            
   Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita tak                     
   kira siapa pun sebenarnya adalah yang mencintai kita                     
   kerana kelebihan kita dan menerima kita kerana                           
   kelemahan kita. Dan sudah pastilah orang ini ikhlas                      
   dalam menyayangi diri kita... INSYAALLAH.                                
 

Tuesday, November 2, 2010

apabila WANITA berkata :

Wanita berkata

:

“Awak da mkn ke blom?”

Niat Tersirat

:

“Awak x nak blanja saya

mkan ker..da lapar ni..!!”

Wanita berkata

:

“Cantiknya baju2 kat kedai ni!”

Niat Tersirat

:

“Awak x rsa ke nk blikan saya bju2 ni..!!”

Wanita berkata

:

“Saya rsa, kta berkwan adlah

lbih baik dari bercinta.”

Niat tersirat

:

“Saya x minat ngn awak sbnarnya..

Awk bkn plihan saya..!!”

Wanita berkata

:

“Saya x kisah klu awak nk

contact blik ngn ex-awak.”

Niat tersirat

:

“Saya x ska awak contct blik ngn ex-awk..

klu awk wat cam2 sy pun akn

wat bnd yg sma..bru adil kan…!!”

Wanita berkata

:

“Saya ngn ex-awk mne satu y gag cntik…??”

Niat tersirat

:

“Jangan nk puji ex-awk depan sy k…!!”

Wanita berkata

:

“Saya ingin awak jjur ngn saya..”

Niat tersirat

:

“Jangan jjur klu knytaan

tu akn mlukakan saya..”

Wanita berkata

:

“Saya suka tgok cara awak

n sya slesa dengan awak..”

Niat tersirat

:

“Saya da mula sayangkan awak..!!”

Wanita berkata

:

“Awak jgn contact saya lagi..!!”

Niat tersirat

:

“klu awak still syangkan saya,

awak mst akan cri sy ag…”

Sunday, October 31, 2010

lawak & loghat...

KERETA PENUH

Satu keluarga yang berasal dari Terengganu nak balik beraya di kampung,

tapi cuma ada sebuah Kancil je untuk tujuh orang ahli keluarga tersebut. Maka

si ibu kepada keluaga tersebut pun berkata,

*Ibu*: Guane nih..penuh kete. Dok muak ayoh mu wey!

*Ayah*: Betul jugok. Guane nok buak nih? Lamo dok sapa kampong.

*Ibu*: Tujuh oghang dokleh sumbak masuk kete kancil nih. kecik do'h.

Mereka pun memerah otak memikirkan macam mana nak menyelesaikan masalah

tersebut. Ruang terlalu sempit untuk tujuh orang, tiba-tiba anak mereka

yang paling kecil berkata...

*Anak*: Abah, umi... Awang tau doh guane nok buak. Kite skarang ade tujuh

oghang. Tamboh la soghang lagi. baru jadik 'LAPANG'...!!!

Loghat mana lebih munasabah?

Timbul persoalan, loghat daerah manakah yang lebih munasabah di antara

loghat utara dengan

loghat pantai timur?

Jawapannya: Loghat pantai timur (Kelate) adalah munasabah

Bahasa Melayu standard:

"Dia pergi ke rumah jiran untuk mencari emaknya tetapi setelah sampai di

situ didapati emaknya tiada."

Loghat Utara (kedah):

"Dia pi ghumah jiran nak caghi mak dia, pi pi mak dia tak dak".

Loghat Pantai Timur (kelate):

"Dio gi ghumoh jire nok caghi mek dio, gi gi mek dio tak dok."

KESIMPULAN: Tidak mungkin pipi emaknya tiada; tetapi kalau gigi maknya

tidak

ada memang munasabahlah!

MAJALAH UJANG

Abu nih org Trengganu, manakala Amer ni org Kedah. Tinggal satu

bilik..katil

double decker.. Amer kat atas.. Abu kat bawah. Amer ni suker baca majalah

dan komik.. si Abu lak suka pinjam.. belinya tidak. So, Amer ader sedikit

bengang ler kat Abu ni. Kekadang.. majalah yg baru beli dan tak sempat

nak

baca lagi pun Abu dah kebas baca dulu.. bila kasi balik dah lasam dah..

tension Amer.

One day, Amer balik dari outing dan beli majalah UJANG. Siap cover tak

kasi

Abu ni nampak. Lepas basuh baju, kemas sedikit sebanyak dan siapkan

homework.. dia pun nak rilek ler kat atas katil. Majalah UJANG bawah

tilam

pun dia bawa keluar. Elok jer dia baring.. baru buka mukasurat pertama..

Abu

kat bawah dia bersuara..

" Amer.. nok ujang.."

"Nanti la jap.. aku baru jer nak baca.." jawab lembut jer Amer.

"Ameer.. nok ujang tu" Abu tak putus asa.

" Nanti la dulu.. bagi la aku baca dulu.. nanti abih aku bagi kat hang

laa!"

panas sikit Amer.

"Amer ! Nok ujang !! " Suara Abu sedikit keras.

"Hang ni dah melampau.. kalau nak beli sendiri la.. apa.. hang ingat aku

beli UJANG ni dengan duit bapak hang ka??"

Amer dah naik angin.. siap turun dari katil dia dah.

"Laaa.. aku kata tu.. haghi nok ujang tu.. mung basuh kaing.. kekgi

basoh.."

kecut jer Abu jawab..

Drummmmmm.. hujan pun turun dgn lebat.. Baju Amer kat ampaian pun basah

kembali.