Tuesday, November 9, 2010

kisah kura-kura teraniaya....

Pada suatu hari, ad 3 ekor kura-kura herndak pergi berkelah bersama-sama. Kura-kura pertama membawa makanan, kura-kura kedua membawa minuman sedangkan kura-kura ketiga tidak membawa apa2 pun. Di dalam perjalanan tiba2 ujan pun trun dengan lebatnya, sehingga mereka tidak boleh meneruskan perjalanan. Kemudian timbul perbualan di antara mereka.

Kura-kura 1 : eemmm…salah sekor dr kita mesti balik utk amik paying. Siapa yang nak pergi ni..??

Kura-kura 1&2 saling berpandangan dan sepakat menuding kura-kura 3.

Kura-kura 3 : x nak la ak…aku jln lmbat n nnt nk smpai sni lagi la lmbat..mesti korang akn bedal sume mknan ni semua…

Kura-kura 1&2 : x la…ktorg tggu smpai ko dtg..

Kura-kura 3 : btol..?? klu ak lmbat sejam??

Kura-kura 1&2 : ktorg akn ttap tggu..

Kura-kura 3 : btol..?? klu ak lmbat 3 jam??

Kura-kura 1&2 : ktorg akn ttap tggu..

Kura-kura 3 : btol..?? klu ak lmbat 6 jam??

Kura-kura 1&2 : ktorg akn ttap tggu..

Kura-kura 3 : btol..?? klu ak lmbat 3 hari??

Kura-kura 1&2 : ktorg akn ttap tggu..

Kura-kura 3 : btol..?? klu ak lmbat 5 hari??

Kura-kura 1&2 : ktorg akn ttap tggu..

Kura-kura 3 : btol..?? klu ak lmbat 2 minggu??

Kura-kura 1&2 : ktorg akn ttap tggu..ko pegi je la…

Dengan berat hati, akhirnya kura-kura 3 pun berangkat.. kura-kura 1&2 menunggu

Dengan setia. Lepas sehari…lepas 3 hari….lepas 5 hari..kura-kura 3 x balik2…setelah

Smpai 2 mggu berlalu, kura-kura 1& 2 tidak dpt menhan lapar..

Kura-kura 1 : ak da x than lpar ni..kta mkan je la..

Kura-kura 2 : ak pun da nk pengsan ni..jom la kta mkan dlu..

Tiba2 kura-kura 3 pun mncul dri semak dan mnjerit “Oit, nsb baik ak x pegi ag..klu x

mst korang abiskan mknan ni kan..?? kan…???

…………………

Thursday, November 4, 2010

s.e.m.p.u.r.n.a

Seorang lelaki dan kekasihnya bernikah dan acara                         
   pernikahannya sungguh megah. Semua kawan-kawan dan                       
   keluarga mereka hadir menyaksikan dan menikmati hari                     
   yang berbahagia tersebut. Suatu acara yang luar biasa                    
   dan sungguh mengesankan. Mempelai wanita begitu cantik                   
   dan anggun dalam gaun putihnya dan pengantin lelaki                      
   dengan tuxedo hitam yang gagah. Setiap pasang mata                       
   yang memandang setuju mengatakan bahawa mereka                           
   sungguh-sungguh saling menyintai dan sepadan.                            
                                                                            
   Beberapa bulan kemudian, si isteri berkata kepada                        
   suaminya:                                                                
                                                                            
   "Sayang, saya baru membaca sebuah artikel dalam                          
   majalah tentang bagaimana memperk! uatkan hubungan dan                   
   tali pernikahan kita", katanya sambil menunjukkan                        
   majalah tersebut.                                                        
                                                                            
   "Masing-masing kita akan mencatatkan                                     
   hal-hal yang kurang kita sukai dari pasangan kita.                       
   Kemudian, kita akan membahas bagaimana kita mengubah                     
   hal-hal tersebut dan membuatkan perkahwinan kita                         
   bersama lebih bahagia ...".                                              
                                                                            
   Suaminya setuju dan mereka mula memikirkan hal-hal                       
   akan tersinggung ketika pasangannya mencatat hal-hal                     
   yang kurang baik kerana ia adalah untuk kebaikan                         
   mereka bersama. Malam itu mereka sepakat untuk                           
   berpisah tidur dan mencatat apa yang terlintas dalam                     
   benak mereka masing-masing.                                              
                                                                            
   Esok pagi ketika sarapan, mereka sedia                                   
   membincangkannya. "Saya akan mulai dulu ya", kata                        
   isteri. Ia lalu mengeluarkan senarainya. Banyak                          
   sekali yang ditulisnya, sekitar 3 muka surat ...                         
                                                                            
   Ketika ia mulai membacakan satu persatu hal yang tidak                   
   dia sukai mengenai diri suaminya, ia memperhatikan                       
   bahawa airmata suaminya mulai mengalir ... "Maaf,                        
   apakah saya harus berhenti ?" tanyanya. "Oh tidak,                       
   teruskan ..." jawab suaminya.                                            
                                                                            
   Lalu si isteri melanjutkan membacakan semua yang                         
   tersenarai, lalu kembali melipat kertasnya dengan                        
   manis di atas meja dan berkata dengan bahagia,                           
   "Sekarang giliran abang membacakan senaraimu".                           
                                                                            
   Dengan suara perlahan suaminya berkata, "Aku tidak                       
   mencatat sesuatupun di atas kertasku. Aku berfikir                       
   bahawa engkau sudah sempurna, dan aku tidak ingin                        
   mengubah akan dirimu. Engkau adalah dirimu sendiri.                      
   Engkau cantik dan baik bagiku. Tiada satupun daripada                    
   peribadimu yang kudapati kurang ..."                                     
                                                                            
   Si isteri tersentak dan tersentuh hatinya oleh                           
   pernyataan dan ungkapan cinta serta isi hati                             
   suaminya...bahawa suaminya menerimanya apa adanya. Ia                    
   menunduk dan menangis ...                                                
                                                                            
   p/s: Sebelum kita mencari kekurangan orang lain,                         
   carilah kekurangan sendiri. Adakah kita cukup SEMPURNA                   
   untuk dibandingkan dengan orang lain?.. Kalau jawapan                    
   nya YA, maka kita berbohong atau kita PERASAN. Kerana                    
   tiada manusia yang SEMPURNA dan sentiasa ade yang                        
   perlu diperbaiki... wallahualam                                          
                                                                            
   Hakikatnya orang-orang yang menyayangi diri kita tak                     
   kira siapa pun sebenarnya adalah yang mencintai kita                     
   kerana kelebihan kita dan menerima kita kerana                           
   kelemahan kita. Dan sudah pastilah orang ini ikhlas                      
   dalam menyayangi diri kita... INSYAALLAH.                                
 

Tuesday, November 2, 2010

apabila WANITA berkata :

Wanita berkata

:

“Awak da mkn ke blom?”

Niat Tersirat

:

“Awak x nak blanja saya

mkan ker..da lapar ni..!!”

Wanita berkata

:

“Cantiknya baju2 kat kedai ni!”

Niat Tersirat

:

“Awak x rsa ke nk blikan saya bju2 ni..!!”

Wanita berkata

:

“Saya rsa, kta berkwan adlah

lbih baik dari bercinta.”

Niat tersirat

:

“Saya x minat ngn awak sbnarnya..

Awk bkn plihan saya..!!”

Wanita berkata

:

“Saya x kisah klu awak nk

contact blik ngn ex-awak.”

Niat tersirat

:

“Saya x ska awak contct blik ngn ex-awk..

klu awk wat cam2 sy pun akn

wat bnd yg sma..bru adil kan…!!”

Wanita berkata

:

“Saya ngn ex-awk mne satu y gag cntik…??”

Niat tersirat

:

“Jangan nk puji ex-awk depan sy k…!!”

Wanita berkata

:

“Saya ingin awak jjur ngn saya..”

Niat tersirat

:

“Jangan jjur klu knytaan

tu akn mlukakan saya..”

Wanita berkata

:

“Saya suka tgok cara awak

n sya slesa dengan awak..”

Niat tersirat

:

“Saya da mula sayangkan awak..!!”

Wanita berkata

:

“Awak jgn contact saya lagi..!!”

Niat tersirat

:

“klu awak still syangkan saya,

awak mst akan cri sy ag…”

Sunday, October 31, 2010

lawak & loghat...

KERETA PENUH

Satu keluarga yang berasal dari Terengganu nak balik beraya di kampung,

tapi cuma ada sebuah Kancil je untuk tujuh orang ahli keluarga tersebut. Maka

si ibu kepada keluaga tersebut pun berkata,

*Ibu*: Guane nih..penuh kete. Dok muak ayoh mu wey!

*Ayah*: Betul jugok. Guane nok buak nih? Lamo dok sapa kampong.

*Ibu*: Tujuh oghang dokleh sumbak masuk kete kancil nih. kecik do'h.

Mereka pun memerah otak memikirkan macam mana nak menyelesaikan masalah

tersebut. Ruang terlalu sempit untuk tujuh orang, tiba-tiba anak mereka

yang paling kecil berkata...

*Anak*: Abah, umi... Awang tau doh guane nok buak. Kite skarang ade tujuh

oghang. Tamboh la soghang lagi. baru jadik 'LAPANG'...!!!

Loghat mana lebih munasabah?

Timbul persoalan, loghat daerah manakah yang lebih munasabah di antara

loghat utara dengan

loghat pantai timur?

Jawapannya: Loghat pantai timur (Kelate) adalah munasabah

Bahasa Melayu standard:

"Dia pergi ke rumah jiran untuk mencari emaknya tetapi setelah sampai di

situ didapati emaknya tiada."

Loghat Utara (kedah):

"Dia pi ghumah jiran nak caghi mak dia, pi pi mak dia tak dak".

Loghat Pantai Timur (kelate):

"Dio gi ghumoh jire nok caghi mek dio, gi gi mek dio tak dok."

KESIMPULAN: Tidak mungkin pipi emaknya tiada; tetapi kalau gigi maknya

tidak

ada memang munasabahlah!

MAJALAH UJANG

Abu nih org Trengganu, manakala Amer ni org Kedah. Tinggal satu

bilik..katil

double decker.. Amer kat atas.. Abu kat bawah. Amer ni suker baca majalah

dan komik.. si Abu lak suka pinjam.. belinya tidak. So, Amer ader sedikit

bengang ler kat Abu ni. Kekadang.. majalah yg baru beli dan tak sempat

nak

baca lagi pun Abu dah kebas baca dulu.. bila kasi balik dah lasam dah..

tension Amer.

One day, Amer balik dari outing dan beli majalah UJANG. Siap cover tak

kasi

Abu ni nampak. Lepas basuh baju, kemas sedikit sebanyak dan siapkan

homework.. dia pun nak rilek ler kat atas katil. Majalah UJANG bawah

tilam

pun dia bawa keluar. Elok jer dia baring.. baru buka mukasurat pertama..

Abu

kat bawah dia bersuara..

" Amer.. nok ujang.."

"Nanti la jap.. aku baru jer nak baca.." jawab lembut jer Amer.

"Ameer.. nok ujang tu" Abu tak putus asa.

" Nanti la dulu.. bagi la aku baca dulu.. nanti abih aku bagi kat hang

laa!"

panas sikit Amer.

"Amer ! Nok ujang !! " Suara Abu sedikit keras.

"Hang ni dah melampau.. kalau nak beli sendiri la.. apa.. hang ingat aku

beli UJANG ni dengan duit bapak hang ka??"

Amer dah naik angin.. siap turun dari katil dia dah.

"Laaa.. aku kata tu.. haghi nok ujang tu.. mung basuh kaing.. kekgi

basoh.."

kecut jer Abu jawab..

Drummmmmm.. hujan pun turun dgn lebat.. Baju Amer kat ampaian pun basah

kembali.

Tuesday, October 26, 2010

30 perkara tentang wanita...

1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi,lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan.Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya.Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya(hadiah,bunga atau sekadar kad ucapan romantis).Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati.Dengan i! ni dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka dan baik terhadapnya.So,kalau nak memikat wanita pandai-pandailah...

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Wednesday, October 20, 2010

Hadiah hari jadi untuk lelaki

Firstly, nk ckap thanx kat wana dengan artikel yang dikeluakan bkenaan bagi membalas entri yang bertajuk "jangan nak tnjuk ko tau sume..!!!".... terima kasih bnyak2 ats info yg d beri...hahaha...ak nk tnjuk gmbar anak sdare ak ni...Wan Harraz Danial Bin Wan Hazizul.. comel kan...nnt jap...ad ag gmbar nyer..hehe.. wat pgetahuan korang glasses ni da ptah...haha..lpas danial wat main die relax jap..pas2 "pap" trus ptah..kecewa tol...haha..nsb baik ank sdare...(",) ok..abis cter sal danial...entry kali ni ak cma nk tny jer agak2 aper adiah ari jadi utk llaki slain wallet, kasut, bju, perfume & brang2 yg da biasa kta dgar...korang ad idea yang lbih kreatif x..??

Friday, October 15, 2010

hepi bfday Incik Usin....(",)

arini 15/10/2010...mknanya incik usin da berumur 54....ok la tu...anak ad 7, mnantu ad 2, ccu ad 1....hehehe..nk tmbah ank mnantu ckp jer....x der hal la...(",)...ptang td kuar jap cri kek incik usin... g kdai season jer..tgok cam bnyak plihan tp cm x mnarik lak..jap g tgok kek ni...tgok kat tag die "chocolate fudge"...lma gak la tgok kek ni..tenung jap..pas2 pkir jap nk bli ke x yg ni..last2 amik kptsan nk amik...nk tmpah kek cam da x smpat..x per la...pasni bfday sape2 leh tempah..hehe...klu sape2 nk tempah ak syorkan korang link kat sat blog (kek sodap) ni...ak tgok kek2 die cam sdap....nnt bile2 nk try order, tp skarang x leh la..ngah x keje...wet x bnyak..hahaha.. incik usin x tau pun ak kuar tu nk blikan kek utknya...blik2 umah die tgok ak bwak kek..die pun tny la " bli aper tu..??"..ak pun jwab la cam x bsalah.."kek..knape..??"..die pun tny ag knon2 je tu " bli watper..??" (smbil snyum)...ak pun jwab la..saje nk wat phiasan dlm peti..klu x nk mkn x per..hahaha...incik usin jeling ngn syuman....hahaha tba msa ptong kek...x leh nk msukkan gmbar..sbb incik usin pkai kain plekat jer msa ptong kek..hahaha...sdap gak la kek ni..coklat die fuhh..!! terangkat beb...mleleh air liur...msing2 nk strawberi la, pagar la...incik usin kata "amik la nk amik yg mna...mkan smpai abis.."... tba msa incik usin mam kek.....cter sdeh ckit..incik usin amik la buah peach kot yg kuning tu..da die amik dua2 nk mkan...tba2..."PAM"..pggan yg ad kek td jatuh..haha...da la buah tu mmg ad 2 jer...cian tol...buang la yg jtuh tu..ak kmaskan yg pcah tu..pas2 ak ckap la " x per la..nnt org blikan ag ehy.."...incik usin senyum jer..hahaha... x per la...wlpun incik usin x dpt mam buah tu..yg pnting die snyum arini....nnt buah tu org ganti ehy....(",)..luv u wee.....

Tuesday, October 12, 2010

LELAKI dan EGO...ntah la...

ngah ak layan mmber2 kat fb...tba2 aku t'tarik kat stu notes ni...erm....pnjang gak cternya...tp pas ak abis baca ak sure rmai kat luar sna hadapi perkara yg lbih kurang cam2 kan...ak pun kot....korang baca dlu cternya k...

"Dia terlalu sayangkan aku. Itu yang aku sangat pasti. Atas sebab itu aku rasa terlalu selesa kerana aku yakin dia tak kan meninggalkan aku. Dia sanggup mengetepikan kepentingan diri sebab nak menjaga hati aku. Sering aku biarkan dia memujuk dirinya sendiri bila dia merajuk. Buat apa aku nak pening-pening pujuk dia kalau dia sendiri akan kembali padaku dan meminta maaf atas keterlanjuran sikapnya sendiri. Sebarang perselisihan, dia yang akan mengalah dan dia akan menyalahkan dirinya sendiri walaupun jelas memang salahku.

Dia wanita yang rela berkorban apa sahaja kecuali satu, dia tak mahu dirinya disentuh sebelum kami memiliki ikatan yang sah . Dan atas sebab yang satu itu aku rasa dia perempuan yang membosankan. Nak pimpin tangan pun tak boleh. Apatah lagi nak peluk. Ada pun bergesel bahu itu pun sebab aku yang sengaja. Sampai satu tahap aku rasa dia sangat membosankan. Aku cemburu tengok kawan-kawan aku boleh pegang tangan awek diorang. Tapi aku? Bila aku cakap macam tu, dia cuma senyum dan cakap pada aku, “Belum tentu perempuan yang sentuh boyfriend dia tu sayang boyfriend dia lebih dari saya sayang awak… Belum tentu perempuan tu ada masa susah senang boyfriend dia macam saya ada untuk awak…

Yang nyata, aku langsung tak setuju jawapan dia tu. Aku tengok pasangan lain bahagia, sudah tentu girlfriend kawan-kawan aku sayangkan mereka sebab girlfriend masing-masing membelai kawan-kawan aku dengan penuh kasih sayang. Tapi aku? Jangan harap. Balik-balik jawapan yang sama. Tunggu lepas kahwin. Aku bosan tahu tak! Sampai satu masa aku dah tak tahan lagi. Aku minta kami berpisah. Aku nampak air matanya berlinang tapi sikit pun aku tak rasa kasihan.

“Mungkin kita tak ada jodoh. Awak lelaki yang baik. Awak berhak dapat perempuan yang lebih baik. Saya nak awak janji dengan saya satu benda, untuk kali terakhir. Satu hari nanti bila awak jatuh cinta dan awak betul-betul sayangkan dia, hargai perempuan tu. Mudah-mudahan perempuan tu akan sayang awak, terima awak seadanya, hormati awak sebagai lelaki dan yang paling penting bahagiakan awak. Saya akan bahagia tengok awak bahagia,” tu kata-kata terakhir dia untuk aku. Dia senyum walaupun air mata berlinang.

Argh! Tak habis-habis nak tunjuk mulia. Bosanlah dengan perempuan macam ni. Malas aku menghadap dia lama-lama. Cepat-cepat aku nak blah dari situ. Tiba-tiba ada bunyi hon dan sedar-sedar aku sudah tersungkur di seberang jalan. Satu dentuman yang kuat bergema dan aku lihat dia terbaring di hadapan sebuah kereta. Dia selamatkan aku! Lelaki yang dah menyakitinya! Darah membuak-buak keluar dari kepalanya. Ambulans datang dan membawa aku dan dia pergi.

Di hospital keadaan kelam kabut. Dia perlu dibedah segera kerana kecederaan teruk di kepala. Ramai kawan-kawan dan keluarganya turut ada sama. Aku tengok seorang wanita yang hampir sebaya ibuku menangis. Mungkin ibu dia. Mengalirnya air mata seorang ibu kerana aku. Rasa bersalah menimpa aku. Aku dah sakiti dia tapi dia rela berkorban nyawa untuk aku. Aku berdoa semoga dia selamat. Semoga aku sempat meminta maaf. Semoga masih ada ruang dalam hati dia untuk aku. Dia sangat baik. Aku tak mahu kehilangan dia. Dia ikhlas sayangkan aku.

Selepas beberapa jam pembedahan selesai. Dia berada di dalam ICU. Dia koma, tapi doktor kata dia masih mampu mendengar. Tiba-tiba seorang kawannya menghampiri aku. Kawannya menghulurkan sesuatu. “Aku rasa benda ni dia nak bagi pada kau,” hanya itu yang gadis itu ucapkan pada aku. Kawannya terus berlalu selepas itu. Pandangan kawannya pada aku penuh benci. Tahukan kawan dia tentang kejadian sebenar? Yang nyata aku tak pernah mahu berbaik dengan kawan-kawan dia. Pernah juga dia bersuara tentang hal itu tapi aku sekadar buat tak tahu.

Pulang sahaja aku buka bungkusan itu. Pasti hadiah untuk hari lahirku. Hari lahirku dua minggu lagi. Balutan kertas itu kubuka dan di dalamnya ada botol kaca berbentuk hati. Di dalam botol itu penuh dengan origami berbentuk bintang. Ada kad kecil berwarna biru kegemaranku. Aku sebak membaca bait-bait dalam kad itu.

“Dalam origami bintang ni ada kata-kata saya untuk awak. Awak buka setiap hari SATU sahaja. Mungkin saya tak dapat nak hubungi awak setiap hari sebab kesibukan kerja. Tapi, bila awak baca setiap hari, anggaplah setiap hari saya berhubung dengan awak. Saya nak awak tahu setiap masa awak ada dalam hati saya. Happy Birthday sayang…”

Aku buka botol kaca berbentuk hati itu dan kuambil satu bintang. Kubuka origami itu dan di dalamnya tertulis, “Love is like a poisonous mushroom. You don’t know if it is the real thing until it is too late..” Aku tersenyum sendiri. Aku buka lagi bintang yang seterusnya. Walaupun dia meletakkan syarat satu hari cuma satu. Di dalam semua origami itu penuh kata-kata semangatnya untuk aku dan suara cintanya yang ikhlas. Demi Allah, sepanjang aku bergelar lelaki dewasa, inilah pertama kali aku menangis semahunya. Air mata aku tak berhenti mengalir sepanjang membaca kata-kata dalam origami itu sehingga habis semuanya kubaca. Aku telah menyakiti seorang wanita yang luhur.

Aku melawatnya di hospital. Walaupun mukanya penuh calar, bibirnya pucat dan kepalanya berbalut, dia tetap cantik di mata aku. Dia bukanlah wanita yang memerlukan make up tebal kerana dia memiliki kecantikan asli. Atas sebab itu aku menghalangnya terlalu rapat dengan mana-mana lelaki kerana gusar jika ada yang tertarik. Dia sekadar menurut. Demi menjaga hati aku. Aku capai tangannya yang berselirat dengan pelbagai wayar yang aku pun tak tahu. Sejuk tapi betapa lembutnya tangannya. Pertama kali aku menyentuhnya.

Aku bisikkan ketelinganya, “Sayang..saya datang… Cepatlah sedar. Saya rindukan awak. Saya banyak bersalah pada awak. Saya minta maaf,” pertama kali aku minta maaf darinya. Tiba-tiba denyutan nadinya jadi tidak menentu. Aku panic.

“Hei, apa yang kau dah buat pada dia? Tak cukup kau sakiti kawan aku?” jerkahan kawannya mengejutkan aku. Doktor dan beberapa jururawat bergegas masuk dan aku diminta keluar.

Setiap hari aku berdoa supaya dia cepat sembuh, cepat sedar. Aku gusar sekiranya Allah mengambil nyawanya. Bukan aku tidak redha dengan ketentuan, aku sedar aku masih perlukan dia. Aku sayangkan dia. Genap dua minggu, aku mendapat berita dia sudah sedar. Aku bersyukur. Inilah hadiah hari lahir yang paling bermakna untuk aku. Dia juga sudah dipindahkan ke wad biasa. Aku mahu melawat dia. Aku rindu senyuman dia.

Aku mendapat panggilan telefon yang meminta aku mengambil tempahan. Namun kerana terlalu gelojoh, aku terlanggar botol kaca bentuk hati pemberian dia. Ah, semuanya akan aku uruskan nanti. Aku biarkan serpihan kaca bertaburan di lantai.

Tak sangka dia menempah kek khas untuk aku. Dia atas kek itu tertera bahagian belakang jersi pasukan bola sepak kegemaranku, Arsenal berserta namaku dan nombor kegemaranku. Aku senyum sendiri. Bahagianya aku.

“Abang bertuah. Girlfriend abang cakap dia tak tahu apa-apa fasal bola. Dia cuma tahu pasukan apa yang abang minat dan nombor yang abang suka. Sebab tu dia tempah kek ni khas untuk abang dan minta abang ambil sebab dia nak buat surprise. Dia cakap

dia nak makan kek ni dengan abang. Kakak tu cantik, baik pulak tu. Abang kirim salam pada akak ya? Abang jaga akak tu elok-elok,” ramah gadis yang bekerja sebagai juruwang di kedai itu memberitahuku. Aku senyum sepanjang jalan ke hospital.

Sampai di hospital aku lihat dia sedang duduk di atas katil. Tiada sesiapa bersamanya. Dia sekadar termenung. Aku senyum padanya. Dia seakan terkejut melihat aku datang. Aku terfikir juga, boleh ke orang sakit makan kek? Tapi kan dia nak makan kek ni dengan aku.

“Sayang.. terima kasih kek ni. Saya happy sangat awak dah sedar. Adik cashier kedai tu kirim salam pada awak. Dia cakap awak nak makan kek ni dengan saya. Saya suapkan ya?” aku suakan sudu pada dia. Tapi sesuatu yang aku tak pernah duga, dia tepis tangan aku sampai sudu terpelanting ke lantai. Dia tak pernah kasar dengan aku. Dia selalu melayan aku dengan lembut. Aku pernah cuba pegang tangan dia pun dia tolak dengan baik. Mungkin dia terlalu terluka dengan aku.

“Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni. “Baliklah. Saya makin sakit tengok awak. Bawak balik kek tu sekali. Saya tak nak tengok apa-apa berkaitan awak lagi,” pantas dia menarik selimut menutup muka. Aku terkedu sendiri. Dia tak mahu pandang aku lagi. Hati dia dah tertutup untuk aku. Dia tak pernah macam ni.

Selang beberapa hari, aku datang lagi tapi katil dia sudah kosong. Aku risau jika apa-apa yang buruk berlaku padanya. Dari jururawat aku tahu dia sudah dibenarkan pulang kerana keadaanya sudah stabil. Tapi yang mebuatkan jantung aku hampir gugur bila jururawat itu memberitahu dia masih menjalani rawatan susulan dan terapi kerana dia lumpuh. Dia lumpuh kerana aku!

Itu semua tiga tahun yang lalu. Sejak kejadian tu aku tak pernah jumpa dia lagi. Tahu apa-apa khabar berita pun tidak kerana aku memang tak pernah nak berbaik dengan kawan-kawannya. Walaupun sudah tiga tahun tapi aku masih merinduinya. Aku tak jumpa wanita yang mampu menyayangi aku lebih dari dia. Ah, panjangnya menung aku sampai nasi di hadapan mata sudah hampir dingin.

Baru aku hendak menyuap makanan ke dalam mulut, mataku terpaku pada satu wajah yang duduk selang beberapa meja dari aku. Dia? Aku pasti tu dia. Senyum dia masih sama. Tapi keadaan tidak lagi serupa. Dia sedang makan bersama lelaki lain.

Sesekali aku lihat dia mengusap perutnya. Dia mengandung. Maknanya dia sudah kahwin. Dan aku lihat lelaki yang juga makan di sebelahnya mengusap-usap tangan dia. Pasti itu suaminya. Dan aku sedar aku tak setanding suaminya sebab lelaki itu kelihatan lebih serba-serbi dari aku. Air mataku rasa ingin mengalir. Senyuman mahal milik dia yang dulu cuma untuk aku kini khas buat lelaki lain.

Suaminya lelaki bertuah. Itu aku tak nafikan. Cuma suaminya yang dapat menyentuhnya. Cuma suaminya yang dapat melihat apa yang terlindung. Dan aku sangat pasti, cuma suaminya yang mendapat takhta paling agung dalam hatinya yang suci.

Dia seperti botol kaca berbentuk hati yang pernah diberikan padaku dulu. Botol itu sudah pecah, namun aku sudah ganti dengan yang baru. Yang sama tapi tak serupa. Botol yang lama dipilih oleh dia dan yang baru dipilih oleh aku. Walapun aku masih menyimpan serpihan kaca botol itu, bentuknya tak lagi sama macam dulu. Dan sangat mustahil untuk kembali seperti dulu.

Pesanan buat semua lelaki, hargailah wanita yang menyayangi kamu. Jangan jadi macam aku. Matanya sangat cantik tapi aku selalu biarkan dia mengalirkan air mata dengan perbuatanku. Hidungnya yang kecil dan comel selalu aku sesakkan dengan asap rokokku walaupun aku tahu dia tak suka dan asap rokok boleh buat dia sakit kepala. Bibirnya sangat indah tapi aku selalu biarkan bibir itu tersenyum paksa kerana mangalah dengan setiap kemahuanku. Telinganya aku tak pernah nampak, terlindung, tapi telinga itu sering aku biarkan menerima segala marahku. Hatinya sangat lembut, dan aku selalu toreh dengan belati tajam dan aku biarkan dia merawat sendiri luka itu. Akhirnya, aku hanyalah lelaki ego yang tak memiliki apa-apa kerana dia sudah dimiliki orang lain.

ok..komen aku ehy....erm....tol gak aper yg ad dlm cter ni..slalunya gf mmg bnyak mgalah n sbar...gf gak yg slalu tension n nangis bile gado ngan bf diorg..gf jgak akan slalu mmkirkan perkara yg pelik utk jadikan kngan antara die dn bf nya..dan klu bleh perkara yg die nk wat tu mstilah lain dari org lain yg pnah wat perkara yang sama..tapi bf slalunya x amik port sgt sal bnd2 cmni..sbb bg diorg bnd2 tu x pnting..bg diorg slagi diorg setia n syang bnd2 ni sume x perlu..tapi sekurang2nya bg perhatian skit atas aper yg si gf da buat utk hbngan korang..hargailah walupun bg korang bnd ni remeh sgt2...dan akan tba satu msa nnt bile si gf akan amik kptusan yg drastik utk tdak lagi mengharap cinta si bf yg ego dan pntingkan dri diorg sndri....tamat...

Thursday, September 9, 2010

raye...raye...&.....raye.....

Bsok da nk raya rupanya...cepatkan msa berlalu..erm...mercun pn da berlawan antara satu sama lain...hahaha...smoga mereka berjaya bermain mercun dengan selamat...hehe...smalam smpat la gak ak g shopping kat Jusco Tebrau..g pun da malam..msa smpai sna, org rmai..sgt SESAK...erm...normal la...nk iktkan ak mmg x suka klu org da rmai2 cam2..sesak sgt...tp nk wat cmner...ak pun g shopping da last minute...hehehe...frst2 smpai g attack butik Qicksilver...adik ak kta nk cari slipar yg lwa2..tp bile ak msuk, x der pun slipar yg lwa...s0, ktorg bjalan ag smpai la jumpa butik nike...cari slipar x jmp....erm....ssah nie...x per....sk truskan gak pjalanan ag...jlan2 msuk la al-ikhsan...pnuh giler org...ad gak la jmp bdak2 skola yg lma...ak snyum kambing jer pas2 trs blah...hahaha...s0ri yer...hehehe....bkn smbong tp mls nk tgr..nnt diorg mst tny soalan yg sma...."blaja mane..??" "amik course per..??"..ak da la x ska nk mnjawab soklan org....hehehe... ok...smbung cter kat dlm al-ikhsan..pnat gak la jalan cri slipar jantan sorg ni..nk yg lwa..da last minute ni cm la ad design lwa2 ag...lastly jmpa la stu dsign ni...simple jer..tp da jntan tu nk..ak pun g la mik...harga RM9x.xx...pas2 bru nk grak msk PADINI ad mmat cina ni tahan ckap da nk ttup...ak pun blik la...tgok jam da kol 10.40 p.m...mmg la da nk ttp pun...hahahaha...ak pny brang raya da bli lom..?? ak da bli awal2 da...dpt duet jer ak trus GERAK...hahaha...barang pertama yang ak dpt...... ok..ni bju raya ak...tp ak mmg wat greyscale cmni...sbb nnt x sprise...hahaha...x bape lwa la..ak pun cm tpaksa amik bju ni abb cri yg lain da x jmp...angah lak nk cpat sbb ptang tu die nk blik pontian..erm....lastly, ak tpaksa redha jer....harga ...?? ad la dlm RM1xx.90....hahaha...bg ak hrga standard sbb tag butik & cm biasa pkai wet angah la...hehehe...brang kedua yg ak jmp... ok...jnama kst ni tlah d pdam...hahaha...bkn b'jnama pun...kst psar mlm jer....(",)..kst ni adalah third choice aq...sbb yg sblm2 yg ni, kdai x der saiz..ble ak da mls nk dgr x der saiz, ak tny jer org kdai tu " mane yg ad saiz..??" die pun tnjk yg ni...pas2 tnpa bfikir pnjang, ak pun amik jer...korang nk kta x lwa, lntak ar...ksut ak...hahaha..hrga dlam RM6+.++..... x tau kan ni gmbar aper..hahahaha...msa ak ngah tlis entry ni adik ak yg zatie ni pun blik...die kta ni adiah bfday ak..hehehe...dpt la coklat ngn cincin jed wane ptih..hahaha....thanx zatie...(",)...taun dpan bli adiah bsar ag k...hahahaha...sbnarnya ak nk cter sal raya jer...ok..erm...raya taun ni, ak cma raya kat p.gdang jer....x blik kmpng pun...erm...tp taun ni dpat la raya ngn ank buah ak yg dgil tu...eiii..gram tol ngan die...gnas...!!! hahahaha...erm..k la...slamat ari raya kat korang.....mnx halal mkn n mnun ak...mnx maaf zahir & batin kat sume especially kat kluarga ak, kwan2 ak, n saper2 yg knal ak...kat yg ak x knal pun slamat ari raya gak..kita ttap saudara s'agama..tol x..?? hahaha...k la...zatie da bsing, nk kmas umah...chow...!!!! (",)